اندیشه و قلم

وبگاه شخصی حسن امجدیان

اندیشه و قلم

وبگاه شخصی حسن امجدیان

يكشنبه, ۱۰ دی ۱۳۹۶، ۱۰:۵۵ ق.ظ

وضع عوارض بر تابلوهای تبلیغاتی

هیات عمومی دیوان عدالت اداری در آراء متعددی از جمله دادنامه 241 مورخ 7/6/1390- 406 مورخ 3/6/1387- 1230 مورخ 19/11/1395- 27 مورخ 15/1/1396- 771 مورخ 18/10/1391- 710 مورخ23/6/1394، مصوبات شوراهای اسلامی شهرها در خصوص اخذ عوارض «تابلوهای منصوبه بر سر درب اماکن تجاری و اداری» اعم از هتل ها، شرکتهای دولتی، شعب بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری و بیمه را با این استدلال که «تابلوهای منصوبه بر سردر اماکن مزبور علیالقاعده مبیّن معرفی محل استقرار و فعالیت آنها بوده و الزاماً متضمن تبلیغاتی در زمینه ارائه خدمات مربوط نیست،» مغایر هدف و حکم مقنن و خارج از حدود اختیارات شوراهای اسلامی شهر تشخیص داده است.

بر اساس رای شماره 551 مورخ 20/8/1392 هیات عمومی دیوان، اخذ عوارض بر تابلوهایی که برای تبلیغات کالاهای شرکتها و واحدهای تولیدی وکارخانجات داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به لحاظ این که علاوه بر معرفی محل کسب موجب تبلیغ و کسب درآمد برای مغازه‌دار می‌شود، مغایر قانون و خارج از حدود تشخیص نگردیده است. به نظر می‌رسد که رای فوق از این حیث که برای برخی اماکن تجاری به وضع عوارض پرداخته است، در تعارض با آراء سابق‌الذکر و قابل دفاع می‌باشد.

 

به رغم اینکه معیارها و شرایط کمی و کیفی مشخصی برای تفکیک تابلوهای تبلیغاتی و غیر تبلیغاتی در آراء اصداری هیات عمومی دیوان قابل مستفاد نمی‌باشد، اما به نظر می‌رسد که می‌بایست بین تابلوهای تبلیغاتی و تابلوهای معرف محل که متضمن تبلیغات نیست، تفکیک قائل شد و از این منظر رای  551 مورخ 20/8/92 قابل دفاع می‌نماید. به موجب استدلال مطروحه در رای مزبور که بیان می‌دارد: «هرآنچه که علاوه بر معرفی محل کسب، موجب تبلیغ و کسب درآمد برای مغازه‌دار (اصناف) گردد،» تبلیغاتی محسوب گردیده، این امکان برای شوراهای اسلامی وجود دارد تا مبادرت به وضع عوارض نمایند. لذا به نظر می‌رسد که ادارات و سازمان‌های دولتی از این قاعده مستنثنی بوده و نیز محل‌های کسب و پیشه صرفاً مجاز به نصب تنها یک تابلوی شناسایی می باشند. بنابراین تابلوهایی که علاوه بر معرفی محل کسب، متضمن تبلیغات بوده و برای اشخاص حقیقی یا حقوقی خصوصی جنبه انتفاعی و درآمدی داشته باشد، تابلو تبلیغاتی قلمداد می گردد.

شایان ذکر است که استدلال هیات عمومی دیوان عدالت اداری در رای شماره 27 مورخ 15/1/1396 که بیان میدارد: «شعب بانکها و موسسات مالی و اعتباری که در سراسر کشور مستقر می‌باشند؛ دارای شخصیت حقوقی واحدی بوده و ملی تلقی شده و غیر محلی می‌باشند و اختیارات شوراهای اسلامی شهر در وضع عوارض محلی است» در قیاس با استدلال رای شماره 551 مورخ 20/8/92 قابل خدشه است. هرچند برخی «شرکتها و واحدهای تولیدی وکارخانجات داخلی و خارجی» نیز دارای شخصیت حقوقی واحد بوده و ملی و غیرمحلی تلقی می‌شوند،‌ اما هیات عمومی در رای اخیر، اخذ عوارض از تمامی شرکتها و واحدهای تولیدی ملی را مغایر قانون و خارج از حدود اختیارات شوراهای اسلامی شهر تشخیص نداده است. و حال اینکه با استدلال منتج در رای شماره 551 مورخ 20/8/92 می‌توان وضع عوارض بر شرکتها و واحدهای تولیدی با گستره ملی را خارج از اختیارات شوراهای اسلامی در وضع عوارض محلی قلمداد کرد. به‌نظر می‌رسد که در زمینه بانکها و موسسات مالی و اعتباری نیز باید قائل به تفکیک شد و بانکها و موسسات خصوصی که جنبه انتفاعی داشته را در حکم شرکتها دانست.

«هر گونه استفاده و بازنشر این متن منوط به ذکر ماخذ است.»

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۰/۱۰
حسن امجدیان

تابلوهای تبلیغاتی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی