اندیشه و قلم

وبگاه شخصی حسن امجدیان

اندیشه و قلم

وبگاه شخصی حسن امجدیان

۱ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

با توجه به نامزدی برخی از اعضای شوراهای اسلامی در مجمع انتخاباتی فدراسیون‌های ورزشی، دو رویکرد نسبت به موضوع فوق وجود دارد:

1.   سازمان بازرسی کل کشور به استناد بند (4) (الحاقی 27/8/1386) ماده 28 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375 که بیان می دارد: «اعضاء شوراهای اسلامی موضوع این قانون در طول مدت عضویت نمی‌توانند در سمت‌های مذکور در این ماده مشغول به کار شوند» و نیز قسمت اخیر بند (1) و بند (2) ماده یاد شده، که سمت‌های مذکور را این چنین بیان نموده است «سایر روسا، مدیران و سرپرستانی که حوزه مسئولیت آنان به کل کشور تسری دارد» و «روسای موسسات وابسته به دولت که از بودجه عمومی به هر مقدار استفاده می نمایند»؛ معتقد است که تصدی ریاست و یا عضویت در هیئت رئیسه فدراسیون‌های ورزشی توسط اعضای شوراهای اسلامی ممنوعیت قانونی خواهد داشت.

سازمان بازرسی کل کشور در تایید دیدگاه خود، به استفساریه ای نیز تمسک جسته است. به موجب قانون استفساریه ماده (28) قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375 و اصلاحات بعدی آن مصوب 25/10/1384 «عضویت همزمان در شوراهای اسلامی با تصدی مناصب اداری مذکور در ماده (28) منافات دارد».[1]

با توجه به استنادات قانونی فوق الذکر، حضور همزمان اعضای شوراهای اسلامی و تصدی ریاست و یا عضویت در هیئت رئیسه فدراسیون‌های ورزشی؛ از مصادیق ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل قلمداد گردیده است.


2.  برخی از حقوقدانان معتقدند؛‌ از آنجا که به تصریح بند 16 قانون فهرست موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی، فدراسیون های ورزشی به عنوان موسسه عمومی غیر دولتی به شمار آمده اند و حسب اینکه در ماده 28 قانون انتخابات شوراهای اسلامی، تصریح به ممنوعیت موسسات عمومی غیر دولتی نشده است، بنابراین عضویت در هیئت رئیسه فدراسیون‌های ورزشی توسط اعضای شوراهای اسلامی ممنوعیت قانونی نخواهد داشت. لذا با توجه به خلاء‌ موجود نیازمند تصریح نام موسسات عمومی غیر دولتی در قالب استفساریه یا الحاقیه به ماده 28 هستیم. مضافاً اینکه برداشت این گروه از حقوقدانان از عبارت «موسسات وابسته به دولت» در بند (2) ماده 28، صرفاً‌ موسساتی است که به وسیله قوه مجریه تاسیس شده است. بنابراین از آنجا که موسسات عمومی غیر دولتی از این حیث وابسته به دولت نیستند، منعی نسبت به عضویت همزمان در شوراهای اسلامی و هیئت رئیسه فدراسیون‌های ورزشی وجود ندارد.


از آنجا که قانونگذار در ماده 28 قانون انتخابات شوراهای اسلامی درصدد ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل برای اعضای شوراها بوده است به نظر می رسد با عنایت به اینکه عضویت در هیئت رئیسه فدراسیون‌های ورزشی به عنوان موسسه عمومی غیر دولتی نیز شغل مجزا به شمار می آید؛ از این حیث باید در راستای ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل،‌ از ریاست و یا عضویت در هیئت رئیسه فدراسیون‌های ورزشی توسط اعضای شوراهای اسلامی ممانعت بعمل آید.




1 موضوع استفساریه:

ماده واحده - آیا ممنوعیت تصدی مناصب اداری مذکور در بندهای (1) و (2) ماده (28)

قانون پس از عضویت در شوراهای یاد شده نیز تسری دارد یا خیر؟

نظر مجلس: بلی، عضویت همزمان در شوراهای اسلامی با تصدی مناصب اداری مذکور در ماده (28)منافات دارد.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ مهر ۹۴ ، ۱۱:۰۰
حسن امجدیان